Impact- en voetgangersbarrières - waar, waarom en hoe?

De veiligheid van het interne verkeer zou voor elk bedrijf van groot belang moeten zijn. Waarom? Omdat verkeers- en transportongevallen nog steeds bovenaan staan in de statistieken. Vaak botsen industriële vrachtwagens op rekken, muren en apparatuur zoals machines, met dure schade tot gevolg. Nog erger zijn ongelukken met voetgangers. Begin met het verbeteren van de veiligheid op de werkplek door de verkeerssituatie in uw bedrijf te beoordelen. Evalueer de risico's en neem passende technische maatregelen. Laat dit artikel u op weg helpen! 

 

Hoe ongevallen in het interne verkeer voorkomen

Veel van deze ongevallen hadden waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als de veiligheid van voetgangers in de buurt van verkeersroutes was gewaarborgd door het nemen van technische en organisatorische voorzorgsmaatregelen. Standaard worden vangrails en voetgangersbarrières aanbevolen. Slagbomen voorkomen dat voertuigen op apparatuur botsen. Voetgangersbarrières scheiden looppaden en werkplekken duidelijk van sporen voor industriële vrachtwagens. 

Voetgangersbarrières moeten worden gebruikt waar mensen en vrachtwagens dezelfde doorgangen delen en een duidelijke scheiding door markering op de vloer niet voldoende is vanwege ruimtegebrek (minder dan 1 m ruimte tussen looplijnen en verkeersroute). Vooral gebieden met veel verkeer en oversteekplaatsen zijn risicovol. Dit wordt vaak verergerd door slechtziendheid. Door schappen, machines en andere apparatuur kunnen voetgangers tegemoetkomende vrachtwagens niet op tijd zien.  

Bovendien komen aangegeven voetpaden niet altijd overeen met de wenslijnen van voetgangers. Samen met de altijd aanwezige menselijke onnadenkendheid, resulteert dit alles in scenario's die de kans op ernstige ongevallen vergroten. 

Wat kan er gedaan worden om de veiligheid te vergroten? De eenvoudigste manier is misschien om de voetpaden te markeren, waarschuwingsborden op te hangen en het personeel te instrueren. De Europese, nationale en lokale regelgeving kan echter vereisen dat er meer wordt gedaan. 

 

Wat zeggen de voorschriften en normen over aanrijdbeveiligingbeveiliging?

Regelgeving zoals de Europese richtlijn over veiligheid op de werkplek vereist dat technische maatregelen voorrang krijgen op louter informatie en instructie (richtlijn 89/391/EEG). Daarom moeten in gebieden met een bijzonder hoog risico voetgangersbarrières in de vorm van gekleurde vangrails worden geïnstalleerd. Installeer bij oversteekplaatsen zelfsluitende hekken en markeer de voertuigbaan als zebrapad. 

Separation of a traffic area and a pedestrian walkway - Legend: 1 pedestrian barrier, 2 self-closing gate

Sommige regels voor ongevallenpreventie bevelen bovendien gekleurde voetpaden, verhoogde stoepranden en voetgangersbarrières aan. De Duitse ASR 1.8 over interne verkeersroutes van bedrijven vereist bijvoorbeeld dat voetgangers met geschikte middelen worden beschermd tegen voertuigen. In paragraaf 4.3 wordt het gebruik van voetgangersbarrières aanbevolen. 

Voetgangersbarrières zijn vooral nodig voor deuren die naar een rijbaan openen. Zo kan iemand die de deur opent niet per ongeluk tegen een passerend voertuig aanlopen. Er moeten ook barrières worden geplaatst aan weerszijden van muuropeningen voor voertuigen en in de buurt van automatische poorten. Zorg waar mogelijk voor een aparte deur naast de opening of het voertuighek zodat mensen van de ene naar de andere hal kunnen gaan. En plan nooit een oversteekplaats in de directe looprichting naar een deur. 

Pedestrian barrier inhibiting people from walking in front of traffic gate – Legend: 1 automatic vehicle gate, 2 door next to gate, 3 pedestrian barrier, 4 self-closing gate.

Al deze maatregelen beschermen personen tegen aanrijding door voertuigen. Maar apparatuur en werkgebieden moeten mogelijk ook worden beschermd. Een industriële vrachtwagen die tegen een opslagrek botst, kan ervoor zorgen dat ladingen eraf vallen of kan het rek zelfs zo ernstig beschadigen dat het instort. Daarom moeten stellingen worden voorzien van stootbeveiligingen. Dit wordt vereist door normen voor industriële stellingen zoals EN 15512. Paragraaf 6.3.4.4.1 luidt als volgt: “Schade door stoten veroorzaakt door vorkheftrucks of andere bewegende apparatuur tegen de staanders van rekken moet worden voorkomen door passende training voor de operator en veiligheidsmaatregelen.” 

Combination of impact and pedestrian barrier separating workplaces and a traffic area – Legend: 1 pedestrian/impact barrier, 2 self-closing gate.
Impact barrier protecting storage racks from impact by vehicles – Legend: 1 double impact barrier

Gevoelige en kostbare apparatuur die in de buurt van verkeersroutes staat, moet ook worden beschermd tegen botsingen door voertuigen. Soms moeten industriële trucks ook hellingen of opritten passeren. Waar de onderkant van een helling een voetgangersgebied of verkeersroute kruist, kunnen barrières tegen impact de bestuurder dwingen om langzamer te rijden. De barrière voorkomt ook dat een defecte truck wegrolt en tegen mensen, passerende voertuigen, apparatuur en muren botst.

 

Impact barrier around costly production facility – Legend: 1 high impact barrier


Axelent's oplossing voor aanrijdbeveiliging is X-Protect  

Ons gloednieuwe bots- en voetgangersbarrièresysteem X-Protect heeft een zeer sterke, goed zichtbare paal. Van daaruit kunnen vangrails en leuningen in vier richtingen lopen. Bij kruisingen kan een zelfsluitend hek met instelbare breedte worden geïnstalleerd. De installatie is supergemakkelijk en de stabiliteit is getest volgens strenge eisen. 

Begin met het verbeteren van de veiligheid op de werkplek door de verkeerssituatie op uw locatie te beoordelen. Evalueer de risico's en neem passende technische maatregelen. We zijn klaar om u te ondersteunen!

 

Regelgeving en normen waarvan je op de hoogte wilt zijn bij investeringen in aanrijdbeveiliging

EU-richtlijn 89/654/EG betreffende minimumvoorschriften inzake veiligheid en gezondheid voor arbeidsplaatsen (oorspronkelijk gepubliceerd in 1989 en voor het laatst bijgewerkt door EU-verordening EU/19/1243 in 2019). 

Vereist

  • om glazen wanden te beschermen of van veiligheidsmateriaal te maken (BIJLAGE I 9.3) 
  • om aparte deuren voor voetgangers te voorzien in de buurt van poorten voor voertuigen, tenzij het veilig is om mensen te laten passeren (punt 11.8)  
  • om diverse maatregelen te nemen voor de veiligheid van voetgangers en werknemers (Verkeersroutes en gevarenzones (punt 12), zoals de juiste grootte, voldoende veiligheidsafstand voor het verkeer (12.2); vrije ruimte bij deuren, poorten, doorgangen voor voetgangers, gangen, trappen (12.3), identificatie van verkeersroutes (12.4) 
EU-richtlijn 89/391/EG betreffende de tenuitvoerlegging van maatregelen ter bevordering van de verbetering van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers op het werk (oorspronkelijk gepubliceerd in 1989 en voor het laatst bijgewerkt door EU-verordening EC/1137/2008 in 2008) 

Vereist dat werkgevers risicobeoordelingen uitvoeren voor werkplekken, inclusief verkeersgebieden. Geeft de volgende prioriteiten voor maatregelen: 

  • waar mogelijk gevaar/risico wegnemen
  • technische veiligheidsmaatregelen (safeguards) invoeren
  • werk organiseren om de veiligheid te garanderen
  • instrueer werknemers en zorg voor persoonlijke beschermingsmiddelen 
EN 15512:2021 Staande opslagsystemen van staal - Verstelbare palletstellingen - Grondslagen voor het constructieve ontwerp 

Ontwerpbeginselen, testmethoden en aanvullende eisen voor palletstellingen. Paragraaf 6.3.4.4.1 vereist het beschermen van stellingen tegen aanrijdingen door voertuigen. 

 

Gerelateerde artikelen

Meer hulpbronnen zoeken en Aanrijdbeveiliging

Ontdek de voordelen met de Floor Barrier

Welkom in de wereld van veiligheidsinnovatie met ons veelzijdige aanrijdbeveiligingsysteem. Gebru...

Floor Barrier, voor bescherming op laag niveau

Axelent heeft een nieuwe toevoeging ontwikkeld aan ons unieke assortiment van impactbescherming,...

X-Protect aanrijdbeveiliging is uitgebreid getest om de prestaties te garanderen

In de ultramoderne testfaciliteit van Axelent is X-Protect uitgebreid getest om de betrouwbaarhei...

Axelent X-Protect - Een duurzame bescherming tegen impact

Axelent werkt voortdurend en actief om bij te dragen aan de wereldwijde duurzaamheidsdoelstelling...

Ervaar Axelent Safety Book

Krijg toegang tot een wereld van kennis - de basis van vooruitgang, innovatie en veiligheid.

Open en toegankelijke kennis voor iedereen, onze missie is duidelijk: individuen, industrieën en werkplekken wereldwijd in staat stellen hun omgevingen te transformeren in slimmere, veiligere en efficiëntere ruimtes. Of u nu in de productie, bouw of logistiek werkt - het maakt niet uit waar u bent of wat u doet - u verdient de inzichten die de toekomst van veiligheid en productiviteit vormgeven.